Page 49 - Kazimierz Wiszniewski
P. 49

16
                  elementami treściowymi . Cienką, białą kreską na czarnym
                  tle kształtowane są znaki biblioteki Lubelskiego Towarzystwa
                  Miłośników Książki i Uniwersytetu Lubelskiego (oba z teki
                  Puławy, seria I). Artysta w ekslibrisach często operuje moty-
                  wami roślinnymi, najczęściej kwiatowymi, jak np. w znaku
                  z roku 1949 Zofii Kietlińskiej-Wernerowej czy znaku Wandy
                  Michalakowej. Często występują motywy krajobrazu, jak na
                  ekslibrisie dra Ludwika Żurowskiego (pejzaż z okolic Ojco-
                  wa) czy Jana Stelmaszczyka – z wiejską kapliczką przydroż-
                  ną. Wielokrotnie utrwalał Wiszniewski w swych ekslibrisach
                  zabytkową architekturę. Połączenie architektury z pejzażem
                  pojawia się na ekslibrisach Aleksandra Gieysztora, Stefana
                  Wojciechowskiego, Teresy Kulikowskiej. Niezwykle często też
                  na ekslibrisach wykonywanych przez Kazimierza Wiszniew-
                  skiego znajdują się wnętrza mieszkalne, wypełnione zwykle
                  stylowymi meblami i półkami z książkami. W licznych przy-
                  padkach pokoje te maja okna otwarte na charakterystyczną ar-
                  chitekturę, pozwalającą zidentyfikować miasto zamieszkiwane
                  przez właściciela znaku. Takie są np. ekslibrisy dra Zdzisława
                  Grota z roku 1953, Maksymiliana Chmielowskiego z 1954 czy
                  Aliny Golnik z 1956. Często artysta umieszczał na tle owych
                  wnętrz sylwetki właścicieli przy typowych dla nich zajęciach.
                                                                          Ex libris dra Zdzisława Grota, papier, drzeworyt,
                  Do tego typu znaków należą ekslibrisy Heleny Sciślewskiej    1953, 12,3 cm × 6,2 cm. Archiwum Instytutu
                  z roku 1949 i Tadeusza Wasiewicza z roku 1956. Równie czę-  Historii Głuchych „Surdus Historicus”
                  sto tworzył Wiszniewski ekslibrisy ze scenkami rodzajowymi,
                  najczęściej w typie XIX-wiecznych scenek sielankowych .
                                                                    17



                  16  Tamże, s. 47.
                  17  Tamże, s. 48.


                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54