Page 44 - Kazimierz Wiszniewski
P. 44

Pod koniec lat trzydziestych pojawia się w twórczości Wiszniewskiego te-
                                      matyka morska. Po podróży na wybrzeże powstają drzeworyty, jak Rybacy
                                      i Port gdyński z roku 1940 .
                                                             12

                                      Od czasu do czasu zajmował się ilustrowaniem tekstów literackich, znaka-
                                      mi drukarskimi, sporadycznie ilustracjami książkowymi i kartkami świą-
            Projektował okładki książek,   tecznymi. Projektował okładki książek, był twórcą typografii własnych
            był twórcą typografii wła-  albumów graficznych. Robił je zarówno dla przyjaciół i znajomych, jak
            snych albumów graficznych
                                      i dla osób prywatnych na zamówienie, dla osobistości z kręgów hierarchii
                                      kościelnej, polityków oraz instytucji społecznych i państwowych. Wie-
                                      lokrotnie rytował ekslibrisy dla Tadeusza Lesznera oraz jego córek Zofii
                                      i Ireny, dla Wiktora Ziółkowskiego, Elli i Andrzeja Banachów, dla malarzy
                                      Antoniego Michalaka i Henryka Stażewskiego, grafików Władysława
                                      Skoczylasa, Tadeusza Cieślewskiego syna, Edmunda Bartłomiejczyka, dla
                                      znawców i kolekcjonerów: Janusza Swieżego, Tadeusza Szpakowskiego,
                                      Aleksandra Gieysztora, Tadeusza Przypkowskiego. W roku 1923 wykonał
                                      ekslibris dla marszałka Piłsudskiego. Trzykrotnie – w latach 1925, 1930
                                      i 1932 – rytował ekslibrisy dla Ignacego Mościckiego . W centrum
                                                                                         13
                                      kompozycji znajduje się łaciński napis ex libris (z książek) oraz nazwisko
                                      „Ignacy Mościcki”. Na dole usytuowane są halabardy obwiedzione wstęgą
                                      i promienie, zaś po bokach stylizowane ornamenty kwiatowe. Ekslibris
                                      jest znakiem własnościowym danego egzemplarza książki. Najczęściej jest
                                      on ozdobny, wykonany w technice graficznej, z imieniem i nazwiskiem
                                      właściciela księgozbioru. Czas wykonania ekslibrisu pozwala identyfiko-
                                      wać nazwisko z naukowcem i politykiem, który w latach 1926–1939 był
                                      prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Odbiorca wiąże je ze sferą polityki,



                                      12  Tamże, s. 29.
                                      13  Tamże, s. 46.



             42      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49