Page 39 - Kazimierz Wiszniewski
P. 39

Około 1930 roku Kazimierz Wiszniewski wyzwolił się pod wpływów Sko-
                  czylasa i sztuki ludowej. Zajmował się głównie odtwarzaniem architektury   Około 1930 roku Kazimierz
                  i pejzażu. Dużo uwagi poświęcił też tematyce religijnej. Rytował portrety,   Wiszniewski wyzwolił się pod
                  sceny rodzajowe, kwiaty. Zajmował się także – incydentalnie – tematyką   wpływów Skoczylasa i sztuki
                                                                                      ludowej
                  morską. Zanikła dotychczasowa płaskość przedstawienia, a kompozycje
                  zyskały bogactwo, stały się bardzo ciekawe i oryginalne. Bryła i perspekty-
                  wa stały się celem artysty. Zróżnicował także technikę oraz częściej używał
                  rylca wielorzędowego, pozwalającego otrzymywać efekty subtelnych szaro-
                  ści. Coraz rzadziej stosował „czarny linearyzm”, poszukiwał raczej wyrazu,
                  osiąganego bądź przy pomocy wspomnianego rylca wielorzędowego, bądź
                  poprzez konstruowanie szarych płaszczyzn z drobnych, czarnych linii,
                  bądź wreszcie metodą rozjaśniania ciemnego tła białymi cętkami.


                  W tym czasie Kazimierz Wiszniewski utrwalał architekturę głównie War-
                  szawy, Węgrowa, Nieświeża. Często wracał do architektury Lublina i Puław.
                  Przedstawienia te nie są tylko suchymi i rzeczowymi relacjami; wprowadzając
                  skróty, drzewa, drobne postaci ludzkie – artysta stwarza pozory życia, czegoś
                  bliskiego i autentycznego. Taką grafiką jest Rynek w Węgrowie z roku 1933,
                  drzeworyt opracowany kreską o zróżnicowanym biegu, o różnej grubości – są
                                                                                 11
                  to małe fragmenty miast przedstawiające jednocześnie wycinki z ich życia .

                  Do ulubionych obok architektury tematów Kazimierza Wiszniew-
                  skiego należał pejzaż, zwłaszcza zimowy. W pejzażach tych lubił od-
                  dawać iskrzenie śniegu w blasku słońca i niezmącony spokój przy-
                  rody. Obok dzieł o takiej tematyce Kazimierz Wiszniewski tworzył
                  grafikę religijną. Szczególnie upodobał sobie artysta temat Madon-
                  ny, Chrystusa i świętych, zwłaszcza Huberta, Jerzego czy Sebastiana.



                  11  Tamże, s. 28.


                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44