Page 35 - Kazimierz Wiszniewski
P. 35

Wiszniewski wykonywał także grafiki innego rodzaju, np. artystyczne bi-
                  lety wizytowe i nalepki do zaklejania listów .
                                                        6

                  Wielbiciele księgozbiorów zawsze zwracali uwagę na ekslibrisy. Te mi-
                  niaturowe dzieła, których historia sięga czasów starożytności, a roz-
                  kwit miał miejsce w średniowieczu, dziś odzyskują dawną popularność.
                  W latach międzywojennych ekslibrisami posługiwali się bowiem zamożni
                  posiadacze bogatych kolekcji, którzy chcieli zaakcentować wyjątkowość
                  własnego księgozbioru. Instytucje lub osoby, którym zależy na zaakcen-
                  towaniu własności i niezwykłości swojego księgozbioru, również przy-
                  wiązują wielką wagę do ekslibrisu. Ten niewielkich rozmiarów obrazek
                  w formie naklejki umiejscowiony zwykle bywa na wewnętrznej stronie    Nalepka na listy z inicjałami
                  okładki książki. Ekslibris, wykonywany zazwyczaj przy użyciu technik:   TL, papier, drzeworyt, rok
                                                                                        nieznany, 5 cm × 4 cm. Kolek-
                  drzeworyt, linoryt, miedzioryt, sucha igła, akwaforta, a ostatnio nawet   cja Muzeum Narodowego
                  technik komputerowych, zawiera imię i nazwisko właściciela bądź jego   w Lublinie
                  inicjały, pseudonim, godło lub nazwę instytucji. Podobnie było w latach
                  powojennych. Dziś zasięg występowania ekslibrisów znacznie się zwięk-
                  szył – nie jest to już przywilej zarezerwowany wyłącznie dla bibliotek
                  czy zamożnych kolekcjonerów. Zgodnie z definicją współczesnej sztuki
                  użytkowej ekslibrisem może dziś posługiwać się każdy.


                  W Polsce na przełomie XIX i XX w. nieliczne zachowane ludowe drze-
                  woryty zaczęły wzbudzać coraz większe zainteresowanie w środowi-
                  skach kolekcjonerów i znawców sztuki ludowej. Dla Władysława Sko-
                  czylasa – odnowiciela współczesnego drzeworytu polskiego – oraz dla   Inicjał K, papier, tusz, rysunek,
                                                                                        rok nieznany, 4,5 cm × 4 cm.
                  jego uczniów, jak również dla artystów z kręgu formistów, drzeworyt   Kolekcja Muzeum Narodowe-
                  ludowy stał się źródłem nowych tematów i nowej ekspresji. Twórców     go w Lublinie



                  6  M. Lasecki, dz. cyt.


                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40