Page 35 - Kazimierz Wiszniewski
P. 35
Wiszniewski wykonywał także grafiki innego rodzaju, np. artystyczne bi-
lety wizytowe i nalepki do zaklejania listów .
6
Wielbiciele księgozbiorów zawsze zwracali uwagę na ekslibrisy. Te mi-
niaturowe dzieła, których historia sięga czasów starożytności, a roz-
kwit miał miejsce w średniowieczu, dziś odzyskują dawną popularność.
W latach międzywojennych ekslibrisami posługiwali się bowiem zamożni
posiadacze bogatych kolekcji, którzy chcieli zaakcentować wyjątkowość
własnego księgozbioru. Instytucje lub osoby, którym zależy na zaakcen-
towaniu własności i niezwykłości swojego księgozbioru, również przy-
wiązują wielką wagę do ekslibrisu. Ten niewielkich rozmiarów obrazek
w formie naklejki umiejscowiony zwykle bywa na wewnętrznej stronie Nalepka na listy z inicjałami
okładki książki. Ekslibris, wykonywany zazwyczaj przy użyciu technik: TL, papier, drzeworyt, rok
nieznany, 5 cm × 4 cm. Kolek-
drzeworyt, linoryt, miedzioryt, sucha igła, akwaforta, a ostatnio nawet cja Muzeum Narodowego
technik komputerowych, zawiera imię i nazwisko właściciela bądź jego w Lublinie
inicjały, pseudonim, godło lub nazwę instytucji. Podobnie było w latach
powojennych. Dziś zasięg występowania ekslibrisów znacznie się zwięk-
szył – nie jest to już przywilej zarezerwowany wyłącznie dla bibliotek
czy zamożnych kolekcjonerów. Zgodnie z definicją współczesnej sztuki
użytkowej ekslibrisem może dziś posługiwać się każdy.
W Polsce na przełomie XIX i XX w. nieliczne zachowane ludowe drze-
woryty zaczęły wzbudzać coraz większe zainteresowanie w środowi-
skach kolekcjonerów i znawców sztuki ludowej. Dla Władysława Sko-
czylasa – odnowiciela współczesnego drzeworytu polskiego – oraz dla Inicjał K, papier, tusz, rysunek,
rok nieznany, 4,5 cm × 4 cm.
jego uczniów, jak również dla artystów z kręgu formistów, drzeworyt Kolekcja Muzeum Narodowe-
ludowy stał się źródłem nowych tematów i nowej ekspresji. Twórców go w Lublinie
6 M. Lasecki, dz. cyt.
Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim 33