Page 30 - Kazimierz Wiszniewski
P. 30

Głuchoniemych byli profesjonalni nauczyciele pla-
                                                         styki, którzy mogli dać artyście odpowiednie kształ-
                                                         cenie w tym kierunku. Następnie podjął naukę
                                                         w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierun-
                                                         kiem wybitnych profesorów: Ignacego Pieńkowskie-
                                                         go i Stanisława Lentza. Przerwał ją w roku 1915,
                                                         ponieważ jego rodzina przeniosła się na Litwę, do
                                                         Nowogródka. Do Warszawy i do szkoły, w której
                                                         przerwał naukę, wrócił w roku 1919. Po śmierci
                                                         profesora Lentza w 1920 roku Wiszniewski prze-
                                                         niósł się do prywatnej szkoły profesora Konrada
                                                         Krzyżanowskiego, a gdy ten w 1922 roku zmarł,
                                                         do Miejskiej Szkoły Zdobniczej w Warszawie, któ-
                                                         rą ukończył w 1924 roku. W Szkole Zdobniczej
                                                         artysta usystematyzował swą wiedzę w dziedzinie
                                                         plastyki, głównie dzięki profesorom Miłoszowi
                                                         Kotarbińskiemu (malarstwo, rysunek), Edwardowi
                                                         Trojanowskiemu (sztuka dekoracyjna, zdobnictwo)
                                                         i Władysławowi Skoczylasowi (grafika), z którymi
                                                         miał dobre kontakty. Kazimierz Wiszniewski był
              Wnętrze dworu, papier, ołó-
              wek, 1928, 19,5 cm × 13,3 cm.   oczytany, świetnie władał językiem polskim i doskonale radził sobie
              Archiwum Instytutu Historii   z przyswajaniem materiału z różnorodnych publikacji .
                                                                                       2
              Głuchych „Surdus Historicus”
                                      W 1923 roku Wiszniewski wykonał pierwsze drzeworyty. Potem robił

            Drzeworyt – ulubiona tech-  również linoryty. Drzeworyt – ulubiona technika Wiszniewskiego – jest
                                                                3
            nika Wiszniewskiego       najstarszą techniką graficzną .


                                      2  Marek Lasecki, Wspomnienie o Kazimierzu Wiszniewskim, „Świat Ciszy” 2005, nr 1–2, s. 16–17.
                                      3  Tamże.



             28      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35