Page 31 - Kazimierz Wiszniewski
P. 31

Powstał w starożytności, był m.in. używany do druku tkanin (za pomocą
                  stempli), w tym najstarszych przykładów druku, czyli tkanin koptyjskich
                  z VI wieku. W Europie druk zaczął być używany w powszechnej praktyce
                  w XIV wieku. Technika drzeworytu polega na tym, że na wygładzoną po-
                  wierzchnię drewnianego klocka nanosi się rysunek, a potem wycina się go
                  w odpowiedni sposób za pomocą różnego rodzaju noży i dłutek. Drzeworyt   Drzeworyt to jedna z technik
                  to jedna z technik tzw. druku wypukłego, w którym odbitka powstaje   tzw. druku wypukłego
                  poprzez odbicie farby nałożonej na częściach wypukłych formy drukowej.
                  Na deskę nanosi się rysunek, a następnie przy pomocy specjalnych narzędzi
                  wycina się tło, które na odbitce będzie białe. Klocek pokrywa się farbą
                  drukarską i odbija na papierze. Druk powstaje dzięki wypukłościom. Przed
                  wynalezieniem czcionki drukarskiej w technice drzeworytniczej odbijano















                  Metalowa matry-                                                                Ex libris Jana
                  ca ekslibrisu Jana                                                             Rogali, papier,
                  Rogali z 1956 r.,                                                              drzeworyt, 1956 r.,
                  8 cm × 5 cm.                                                                   7,8 cm × 5 cm.
                  Archiwum                                                                       Kolekcja Muzeum
                  Instytutu Historii                                                             Zamojskiego
                  Głuchych „Surdus                                                               w Zamościu
                  Historicus”. Fot.
                  Renata Świderska-
                  -Noworyta








                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36