Page 32 - Kazimierz Wiszniewski
P. 32
w średniowieczu całe książki – w tym samym klocku wycinano zarówno
tekst, jak i ilustracje (były to tzw. książki blokowe) .
4
Jego ulubionym narzędziem Kazimierz Wiszniewski wykonywał drzeworyty najczęściej na de-
w pierwszym okresie twór- seczkach wyciętych z drzewa gruszy, a jego ulubionym narzędziem
czości był kozik
w pierwszym okresie twórczości był kozik. Wówczas przeżywał zau-
roczenie sztuką ludową, z którą zapoznał się
w pracowni Władysława Skoczylasa. W okresie mię-
dzywojennym sporo artystów czerpało inspiracje ze
5
sztuki ludowej . Po ukończeniu szkoły w 1924 roku
Wiszniewski rozpoczął działalność twórczą w Lublinie.
Artysta najbardziej interesował się architekturą zabyt-
kową i budowlami historycznymi różnych miast. Jego
drzeworyty mające za temat architekturę układają się
w swoiste cykle: warszawski i węgrowski, lubelski, pu-
ławski, kazimierski – w zależności od miejsca zamiesz-
kania czy pobytu artysty. Mieszkał w różnych miastach:
Lublinie (do roku 1927), Puławach (do 1932), Węgro-
wie Podlaskim (do 1941), Kielcach (do 1946) oraz
w Krakowie, gdzie spędził resztę swych dni. Tematami
Herb Lublina, papier, drzewo- jego drzeworytów były także pejzaże, kwiaty, portrety,
ryt, 1925 r., 7,2 cm × 8,1 cm. kompozycje religijne i sceny rodzajowe. Zainteresował się znakiem książ-
Kolekcja Muzeum Regional-
nego w Siedlcach kowym (ex libris) oraz pokrewnym mu znakiem na muzykalia (ex musicis).
Wykonał przeszło 600 sztuk ekslibrisów w drzeworycie, co jest absolut-
nie wyjątkowym osiągnięciem w historii polskiej grafiki warsztatowej.
4 Jerzy Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa-Kraków, Polskie Wydawnictwo
Naukowe, 1974, s. 119.
5 A. Ambroż, dz. cyt., s. 21.
30 Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce