Page 32 - Kazimierz Wiszniewski
P. 32

w średniowieczu całe książki – w tym samym klocku wycinano zarówno
                                      tekst, jak i ilustracje (były to tzw. książki blokowe) .
                                                                                   4

            Jego ulubionym narzędziem   Kazimierz Wiszniewski wykonywał drzeworyty najczęściej na de-
            w pierwszym okresie twór-  seczkach wyciętych z drzewa gruszy, a jego ulubionym narzędziem
            czości był kozik
                                      w pierwszym okresie twórczości był kozik. Wówczas przeżywał zau-
                                                       roczenie sztuką ludową, z którą zapoznał się
                                                       w pracowni Władysława Skoczylasa. W okresie mię-
                                                       dzywojennym sporo artystów czerpało inspiracje ze
                                                                    5
                                                       sztuki ludowej . Po ukończeniu szkoły w 1924 roku
                                                       Wiszniewski rozpoczął działalność twórczą w Lublinie.
                                                       Artysta najbardziej interesował się architekturą zabyt-
                                                       kową i budowlami historycznymi różnych miast. Jego
                                                       drzeworyty mające za temat architekturę układają się
                                                       w swoiste cykle: warszawski i węgrowski, lubelski, pu-
                                                       ławski, kazimierski – w zależności od miejsca zamiesz-
                                                       kania czy pobytu artysty. Mieszkał w różnych miastach:
                                                       Lublinie (do roku 1927), Puławach (do 1932), Węgro-
                                                       wie Podlaskim (do 1941), Kielcach (do 1946) oraz
                                                       w Krakowie, gdzie spędził resztę swych dni. Tematami

              Herb Lublina, papier, drzewo-            jego drzeworytów były także pejzaże, kwiaty, portrety,
              ryt, 1925 r., 7,2 cm × 8,1 cm.    kompozycje religijne i sceny rodzajowe. Zainteresował się znakiem książ-
              Kolekcja Muzeum Regional-
              nego w Siedlcach        kowym (ex libris) oraz pokrewnym mu znakiem na muzykalia (ex musicis).
                                      Wykonał przeszło 600 sztuk ekslibrisów w drzeworycie, co jest absolut-
                                      nie wyjątkowym osiągnięciem w historii polskiej grafiki warsztatowej.




                                      4   Jerzy Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa-Kraków, Polskie Wydawnictwo
                                         Naukowe, 1974, s. 119.
                                      5   A. Ambroż, dz. cyt., s. 21.



             30      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37