Page 36 - Kazimierz Wiszniewski
P. 36

zafascynowało odmienne, arealistyczne spojrzenie
                                                          na świat, a ważną rolę w ich pracach zaczęły od-
                                                          grywać rytm, symetria i ornament. W XX wieku
                                                          miały miejsce pojedyncze próby wskrzeszenia drze-
                                                          worytu ludowego, inspirowane z zewnątrz. Wiele
                                                          prac Kazimierza Wiszniewskiego wpisuje się w ten
                                                          nurt. Drzeworyty artysty cechują stylizacja i deko-
                                                          racyjność wywodzące się ze sztuki ludowej. Wy-
                                                          raźnie widoczne są wpływy stylu jego nauczycieli
                                                          – Władysława Skoczylasa i Wojciecha Faworskiego.
                                                          Drzeworyty Wiszniewskiego są dziełami o wyjąt-
                                                          kowych walorach artystycznych. Często stosował
                                                          w swoich pracach czarny linearyzm, szukał wyra-
                                                          zu za pomocą szarych płaszczyzn konstruowanych
                                                          z drobnych czarnych linii, to znów rozjaśniał
                                                                                     7
                                                          ciemne tło białymi cętkami . Wypracował jed-
                                                          nak własny styl – można bez większych trudności

              Głowa młodej kobiety,                       rozpoznać jego prace wśród innych. Obiekty są
              papier, drzeworyt, 1924 r.,   umieszczane na płaskim tle, z rozbudowaną ornamentyką i motywami
              20 cm × 16 cm. Kolekcja
                                                                                            8
              Muzeum Narodowego       roślinnymi stylizowanymi na podobieństwo sztuki ludowej .
              w Lublinie
                                      Wiszniewski był typowym realistą i inspiracje do swoich prac czerpał
                                      z najbliższego otoczenia. Wiele z jego prac graficznych zdradza wpływy
                                      sztuki Skoczylasa – charakteryzują się krótką, zdecydowaną kreską i niemal
                                      kubistycznymi kształtami. Takie są drzeworyty Lublin, Brama Grodzka
                                      z roku 1924 i Kazimierz nad Wisłą z 1929. Wykonane nożykiem na gruszy,



                                      7  A. Ambroż, dz. cyt., s. 22.
                                      8  Tamże, s. 47.



             34      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41