Page 37 - Kazimierz Wiszniewski
P. 37

Lublin – Brama
                  Krakowska inne
                  ujęcie, papier,
                  drzeworyt, 1925 r.,
                  19 cm × 12 cm.
                  Kolekcja prywatna.
                  Fot. Renata Świder-
                  ska-Noworyta



















                  należą do typu negatywowych z silnie podkreślonymi kontrastami bieli    Lublin – Brama Krakowska,
                                                                                        papier, drzeworyt, 1925 r.,
                  i czerni. Mimo uwzględnienia perspektywy są one jeszcze dość płaskie. Rów-  19 cm × 12 cm. Kolekcja
                  nolegle ze stylem „kubizującym” Kazimierz Wiszniewski stosował zupełnie   prywatna
                  odmienne sposoby obrazowania. Ilustrują to drzeworyty Lublin, Katedra
                  i Wieża Trynitarska z roku 1926 i Puławy, Świątynia Sybilli z roku 1928,
                  które wykazują przewagę kolorystyczną bieli oraz nieliczne plamy czerni
                  z nagromadzeniem równolegle ciągnących się kresek. W miarę upływu
                  czasu odchodził od drzeworytu langowego na rzecz drzeworytu sztor-
                  cowego. Potrafił umiejętnie skontrastować biel z czernią oraz działać







                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42