Page 37 - Kazimierz Wiszniewski
P. 37
Lublin – Brama
Krakowska inne
ujęcie, papier,
drzeworyt, 1925 r.,
19 cm × 12 cm.
Kolekcja prywatna.
Fot. Renata Świder-
ska-Noworyta
należą do typu negatywowych z silnie podkreślonymi kontrastami bieli Lublin – Brama Krakowska,
papier, drzeworyt, 1925 r.,
i czerni. Mimo uwzględnienia perspektywy są one jeszcze dość płaskie. Rów- 19 cm × 12 cm. Kolekcja
nolegle ze stylem „kubizującym” Kazimierz Wiszniewski stosował zupełnie prywatna
odmienne sposoby obrazowania. Ilustrują to drzeworyty Lublin, Katedra
i Wieża Trynitarska z roku 1926 i Puławy, Świątynia Sybilli z roku 1928,
które wykazują przewagę kolorystyczną bieli oraz nieliczne plamy czerni
z nagromadzeniem równolegle ciągnących się kresek. W miarę upływu
czasu odchodził od drzeworytu langowego na rzecz drzeworytu sztor-
cowego. Potrafił umiejętnie skontrastować biel z czernią oraz działać
Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim 35