Page 55 - Kazimierz Wiszniewski
P. 55
18
cha Jankowskich z lirą i zeszytem nutowym . Cechą charakterystyczną
znaków książkowych Kazimierza Wiszniewskiego jest ich rozbudowa-
na treść. Rzadko ograniczał się artysta do ukazania jednego, wybrane-
go elementu; spora liczba ekslibrisów ma bardzo bogatą kompozycję.
Niewielka zwykle powierzchnia wypełniona jest dokładnie od krawę-
dzi do krawędzi, zupełnie jak gdyby twórca kierował się zasadą
horror vacui (zasada tworzenia dekoracji i ornamentów zapeł-
niających całą powierzchnię obrazu, bez pozostawiania puste-
go tła). Czasami ekslibrisy są wręcz nadmiernie „rozgadane”.
Jednocześnie ich symbolika jest łatwo czytelna i niesie wiele
informacji o właścicielu znaku. Życzenia bożonarodzeniowe
z reguły przedstawiają stajenkę betlejemską, choć zdarzają się
wśród nich inne, odchodzące od schematów świątecznych. Taka
jest np. kartka z roku 1942, ukazująca wnętrze wiejskiej chaty
z choinką i chłopską Madonną trzymającą małego, owiniętego pie-
luszkami Chrystusa w wyciągniętych rękach. Inna z bożonarodze-
niowych kart przedstawia św. Mikołaja z choinką na ramionach .
19
Sporadycznie artysta wykonywał ilustracje książkowe i projekty
okładek do książek, m.in. do księgi pamiątkowej Stanisław Staszic
1755–1826, wydanej w Lublinie w roku 1928, czy do książeczki
Ex libris Tadeusza Lesznera,
Szkolnej Kasy Oszczędnościowej w Węgrowie z roku 1933 . papier, drzeworyt, 1942 r.,
20
8 cm × 7,3 cm. Kolekcja Mu-
zeum Narodowego w Lublinie
Większość obrazów Wiszniewskiego znajduje się w Muzeum Okręgowym
w Lublinie. Przeważnie zostały namalowane w okresie przedwojennym;
18 Tamże, s. 49.
19 Tamże, s. 50.
20 Tamże, s. 50.
Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim 53