Page 56 - Kazimierz Wiszniewski
P. 56
są to prace pochodzące z lat 1912–1915, okresu studiów artysty, mające
charakter akademicki. Mają one postać płócien dużych rozmiarów, przede
wszystkim portretów, studiów i aktów. Prace malarskie Kazimierza Wisz-
niewskiego były częściowo oderwane od rzeczywistości jako wyrafinowa-
ne kompozycje akademickie skomponowane z elementów natury. Dzie-
ła artysty znakomicie wpisywały się w charakter epoki lat 20. i 30. XX
wieku. Jego prace malarskie zostały zapomniane albo odrzucone. Żył on
w czasach, kiedy idealizm realizmu nie był akceptowany w sztuce. Artysta
mógł mieć wątpliwości twórcze związane z krytyką jego prac i wytykaniem
Żył on w czasach, kiedy warsztatu ze strony osób mu życzliwych. Być może od tych osób często
21
idealizm realizmu nie był słyszał słowa krytyczne na temat swoich błędów malarskich . Bardzo
akceptowany w sztuce
prawdopodobne jest, że po wojnie artysta rzucił malarstwo, wracając do
niego jedynie sporadycznie.
Obraz olejny pt. Wnętrze kaplicy Św. Trójcy na Zamku Lubelskim nama-
lowany został w latach 1926–1927. Charakteryzuje się on wysokim po-
ziomem artystycznym i wyróżnia go intensywna kolorystyka oraz swoiste
ujęcie tematyki. Artysta z oddaniem odwzorował szczegóły wnętrza ka-
plicy Św. Trójcy w Zamku Lubelskim w Lublinie. W obrazie Józef Pił-
sudski – miłośnik kwiatów (marszałek pochylony nad rabatką kwiatową
w ogrodzie), inaczej niż na wielu innych malowidłach, wyróżniają się żywe
kolory. W kolekcji muzeum znajduje się także obraz Portret młodej panny
z roku 1915, w typie portretów Tadeusza Pruszkowskiego. Przedstawienie
twarzy jest pogłębione psychologicznie, wykonane w monochromatycznej
kolorystyce brązów. Innymi znanymi płótnami Kazimierza Wiszniewskie-
go są olejne portrety rodzinne, znajdujące się w prywatnych zbiorach. Są
one stylizowane na XIX-wieczne portrety przodków.
21 Tamże, s. 52.
54 Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce