Page 56 - Kazimierz Wiszniewski
P. 56

są to prace pochodzące z lat 1912–1915, okresu studiów artysty, mające
                                      charakter akademicki. Mają one postać płócien dużych rozmiarów, przede
                                      wszystkim portretów, studiów i aktów. Prace malarskie Kazimierza Wisz-
                                      niewskiego były częściowo oderwane od rzeczywistości jako wyrafinowa-
                                      ne kompozycje akademickie skomponowane z elementów natury. Dzie-
                                      ła artysty znakomicie wpisywały się w charakter epoki lat 20. i 30. XX
                                      wieku. Jego prace malarskie zostały zapomniane albo odrzucone. Żył on
                                      w czasach, kiedy idealizm realizmu nie był akceptowany w sztuce. Artysta
                                      mógł mieć wątpliwości twórcze związane z krytyką jego prac i wytykaniem
            Żył on w czasach, kiedy   warsztatu ze strony osób mu życzliwych. Być może od tych osób często
                                                                                              21
            idealizm realizmu nie był   słyszał słowa krytyczne na temat swoich błędów malarskich . Bardzo
            akceptowany w sztuce
                                      prawdopodobne jest, że po wojnie artysta rzucił malarstwo, wracając do
                                      niego jedynie sporadycznie.

                                      Obraz olejny pt. Wnętrze kaplicy Św. Trójcy na Zamku Lubelskim nama-
                                      lowany został w latach 1926–1927. Charakteryzuje się on wysokim po-
                                      ziomem artystycznym i wyróżnia go intensywna kolorystyka oraz swoiste
                                      ujęcie tematyki. Artysta z oddaniem odwzorował szczegóły wnętrza ka-
                                      plicy Św. Trójcy w Zamku Lubelskim w Lublinie. W obrazie Józef Pił-
                                      sudski – miłośnik kwiatów (marszałek pochylony nad rabatką kwiatową
                                      w ogrodzie), inaczej niż na wielu innych malowidłach, wyróżniają się żywe
                                      kolory. W kolekcji muzeum znajduje się także obraz Portret młodej panny
                                      z roku 1915, w typie portretów Tadeusza Pruszkowskiego. Przedstawienie
                                      twarzy jest pogłębione psychologicznie, wykonane w monochromatycznej
                                      kolorystyce brązów. Innymi znanymi płótnami Kazimierza Wiszniewskie-
                                      go są olejne portrety rodzinne, znajdujące się w prywatnych zbiorach. Są
                                      one stylizowane na XIX-wieczne portrety przodków.



                                      21  Tamże, s. 52.



             54      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61