Page 61 - Kazimierz Wiszniewski
P. 61
Natomiast zachowane rysunki artysty są wykona-
ne bardzo starannie, a kreski są rysowane odręcz-
nie z troską o właściwą długość i odstępy. Sporo
rysunków było improwizowanych i wykonywa-
nych z natury. Nauka rysunku została podpo-
rządkowana kierunkowi studiów w Warszawie.
Wiszniewski jako młody student zamierzał kon-
tynuować i doskonalić umiejętności związane
z rysunkowo-malarskim odtwarzaniem rzeczywi-
stości widzialnej w jej różnych odmianach. Dosko-
nale ukazywał trójwymiarowe obiekty na papie-
rze, interesował się portretami psychologicznymi
i pokazywaniem efektów światłocienia.
Artysta zapisał się do Towarzystwa Zachęty Sztuk
Pięknych w Warszawie. W 1928 roku został tak-
że członkiem Związku Polskich Artystów Grafi-
ków, później Związku Polskich Artystów Plasty-
ków. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych
w kraju i za granicą, w szczególności w wystawach
Portret, papier, ołówek, 1932 r.,
organizowanych przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej Pośród 40 cm × 30 cm. Kolekcja Mu-
Obcych. Zdobył szereg nagród i odznaczeń, między innymi w 1930 zeum Narodowego w Lublinie
roku nagrodę na „Salonie Grafiki Polskiej” w warszawskiej Zachęcie
za drzeworyt Kazimierz nad Wisłą. W 1933 Kazimierz Wiszniewski
wziął udział w I Międzynarodowej Wystawie Drzeworytu w Instytucie
Propagandy Sztuki w Warszawie. Na tej wystawie były prezentowane
jego prace: drzeworyty Madonna, Kazimierz Dolny, Storczyk i Pięta .
23
23 A. Ambroż, dz. cyt., s. 7.
Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim 59