Page 65 - Kazimierz Wiszniewski
P. 65

wsparcia ubogich. Aby zdobyć środki do życia, zajmował się głównie sztuką
                  użytkową – tworzył ekslibrisy, bilety wizytowe, karty z życzeniami .
                                                                             26

                  W latach wojennych Kazimierz Wiszniewski zajmował się w swoich pra-
                  cach tematyką religijną. Najwięcej uwagi poświęcał przedstawieniom Mat-  Kolumna Zygmunta III
                  ki Boskiej, sceny Bożego Narodzenia, Chrystusa w różnych ujęciach i wer-  i Zamek, papier, drzeworyt,
                  sjach. Rytował też wizerunki świętych. Artysta poświęcał również uwagę   1941 r., 14,5 cm × 11,2 cm.
                                                                                        Kolekcja Muzeum Regional-
                  architekturze, rytując widoki Lublina, Starej                         nego w Siedlcach
                  Wsi, Kielc, Warszawy, Szamotuł, Nagłowic
                  i Krakowa – dokąd przeprowadził się w roku
                  1945. Zajmował się także tematyką morską
                  i rodzajową, a także tworzył portrety. Sposób
                  przygotowania drzeworytu nie uległ zasad-
                  niczym zmianom. Drzeworyt z roku 1942
                  Warszawa. Kolumna Zygmunta i Zamek
                  charakteryzuje się równoległymi jednolitymi
                  kreskami oraz prostopadłym szrafowaniem .
                                                       27

                  Po zakończeniu wojny sytuacja materialna
                  artysty się poprawiła. W 1946 roku Kazi-
                  mierz Wiszniewski zamieszkał w Krakowie.
                  W czasie pobytu w Krakowie artysta brał
                  udział w kursach wieczorowych na Akade-
                  mii Sztuk Pięknych u profesorów Konrada
                  Srzednickiego i Jana Kurkiewicza. Na za-
                  mówienie Tadeusza Lesznera przygotował



                  26  Tamże, s. 9.
                  27  Tamże, s. 35.


                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70