Page 65 - Kazimierz Wiszniewski
P. 65
wsparcia ubogich. Aby zdobyć środki do życia, zajmował się głównie sztuką
użytkową – tworzył ekslibrisy, bilety wizytowe, karty z życzeniami .
26
W latach wojennych Kazimierz Wiszniewski zajmował się w swoich pra-
cach tematyką religijną. Najwięcej uwagi poświęcał przedstawieniom Mat- Kolumna Zygmunta III
ki Boskiej, sceny Bożego Narodzenia, Chrystusa w różnych ujęciach i wer- i Zamek, papier, drzeworyt,
sjach. Rytował też wizerunki świętych. Artysta poświęcał również uwagę 1941 r., 14,5 cm × 11,2 cm.
Kolekcja Muzeum Regional-
architekturze, rytując widoki Lublina, Starej nego w Siedlcach
Wsi, Kielc, Warszawy, Szamotuł, Nagłowic
i Krakowa – dokąd przeprowadził się w roku
1945. Zajmował się także tematyką morską
i rodzajową, a także tworzył portrety. Sposób
przygotowania drzeworytu nie uległ zasad-
niczym zmianom. Drzeworyt z roku 1942
Warszawa. Kolumna Zygmunta i Zamek
charakteryzuje się równoległymi jednolitymi
kreskami oraz prostopadłym szrafowaniem .
27
Po zakończeniu wojny sytuacja materialna
artysty się poprawiła. W 1946 roku Kazi-
mierz Wiszniewski zamieszkał w Krakowie.
W czasie pobytu w Krakowie artysta brał
udział w kursach wieczorowych na Akade-
mii Sztuk Pięknych u profesorów Konrada
Srzednickiego i Jana Kurkiewicza. Na za-
mówienie Tadeusza Lesznera przygotował
26 Tamże, s. 9.
27 Tamże, s. 35.
Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim 63