Page 66 - Kazimierz Wiszniewski
P. 66

zestaw ekslibrisów do nowego albumu. W 1948 artysta został stypendystą
            W 1948 artysta został sty-  Rady Ministrów, a w roku 1953 otrzymał stypendium Ministerstwa Kul-
            pendystą Rady Ministrów   tury. W 1950 roku Kazimierz Wiszniewski zorganizował wystawę swoich
                                      prac w Towarzystwie Krajoznawczym w Puławach, a tamtejsze muzeum
                                      dokonało zakupu jego dzieł, głównie drzeworytów. Za pośrednictwem
                                      Tadeusza Lesznera artysta nawiązał kontakt z historykiem sztuki Andrze-
                                      jem Ryszkiewiczem, który stał się jego stałym mecenasem kupującym
                                      drzeworyty nie tylko dla siebie, ale też dla Państwowego Instytutu Sztuki,
                                      oraz ułatwiał artyście kontakty z kolekcjonerami ekslibrisów.


                                      Zarazem nastąpił w twórczości Kazimierza Wiszniewskiego nawrót do
                                      stylu z początków działalności artystycznej – do stylistyki Władysława

            Stosował w rycinach czarny   Skoczylasa i jego szkoły. Stosował w rycinach czarny kontur i roślinne mo-
            kontur i roślinne motywy   tywy zdobnicze. U niego styl ten ujawnia się głównie w ekslibrisach i gra-
            zdobnicze
                                      fice religijnej. Typowym przykładem jest tu drzeworyt z roku 1945 Matka
                                      Boska Ostrobramska. Odmienny sposób kompozycji reprezentuje drze-
                                      woryt Warszawa. Sień Fukierów z roku 1949, budowany głównie metodą
                                      swobodnego szrafowania. W tym okresie Kazimierz Wiszniewski prezen-
                                      tował prace na kilku wystawach zbiorowych – w roku 1945 w Kielcach, na
                                      Wystawie Związku Zawodowego Artystów Plastyków, a w 1946 ponownie
                                      w Kielcach na wystawie ZPAP. W tym samym roku odbyła się powtór-
                                      ka ważnej wystawy z roku 1939, a mianowicie wystawa Współczesnej
                                      Grafiki Polskiej w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
                                      w której Wiszniewski także uczestniczył; ponadto w roku 1947 wziął udział
                                      w wystawie w Paryżu. Wyszło ponadto kilka albumów graficznych: teki
                                      ekslibrisów, biletów wizytowych, znaków na zbiory muzyczne (ex musicis)
                                      oraz dwie serie Obrazków Świętych w drzeworycie .
                                                                                  28


                                      28  A. Ambroż, dz. cyt., s. 36.



             64      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71