Page 66 - Kazimierz Wiszniewski
P. 66
zestaw ekslibrisów do nowego albumu. W 1948 artysta został stypendystą
W 1948 artysta został sty- Rady Ministrów, a w roku 1953 otrzymał stypendium Ministerstwa Kul-
pendystą Rady Ministrów tury. W 1950 roku Kazimierz Wiszniewski zorganizował wystawę swoich
prac w Towarzystwie Krajoznawczym w Puławach, a tamtejsze muzeum
dokonało zakupu jego dzieł, głównie drzeworytów. Za pośrednictwem
Tadeusza Lesznera artysta nawiązał kontakt z historykiem sztuki Andrze-
jem Ryszkiewiczem, który stał się jego stałym mecenasem kupującym
drzeworyty nie tylko dla siebie, ale też dla Państwowego Instytutu Sztuki,
oraz ułatwiał artyście kontakty z kolekcjonerami ekslibrisów.
Zarazem nastąpił w twórczości Kazimierza Wiszniewskiego nawrót do
stylu z początków działalności artystycznej – do stylistyki Władysława
Stosował w rycinach czarny Skoczylasa i jego szkoły. Stosował w rycinach czarny kontur i roślinne mo-
kontur i roślinne motywy tywy zdobnicze. U niego styl ten ujawnia się głównie w ekslibrisach i gra-
zdobnicze
fice religijnej. Typowym przykładem jest tu drzeworyt z roku 1945 Matka
Boska Ostrobramska. Odmienny sposób kompozycji reprezentuje drze-
woryt Warszawa. Sień Fukierów z roku 1949, budowany głównie metodą
swobodnego szrafowania. W tym okresie Kazimierz Wiszniewski prezen-
tował prace na kilku wystawach zbiorowych – w roku 1945 w Kielcach, na
Wystawie Związku Zawodowego Artystów Plastyków, a w 1946 ponownie
w Kielcach na wystawie ZPAP. W tym samym roku odbyła się powtór-
ka ważnej wystawy z roku 1939, a mianowicie wystawa Współczesnej
Grafiki Polskiej w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
w której Wiszniewski także uczestniczył; ponadto w roku 1947 wziął udział
w wystawie w Paryżu. Wyszło ponadto kilka albumów graficznych: teki
ekslibrisów, biletów wizytowych, znaków na zbiory muzyczne (ex musicis)
oraz dwie serie Obrazków Świętych w drzeworycie .
28
28 A. Ambroż, dz. cyt., s. 36.
64 Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce