Page 71 - Kazimierz Wiszniewski
P. 71

1923 a 1956, takich jak drzeworyty, rysunki, ekslibrisy, bilety wizytowe.
                  Podczas tej wystawy artysta otrzymał II nagrodę za całokształt twórczości,
                  a I nagrodę przyznano wtedy Nikiforowi Krynickiemu, którego sylwetki
                  nie trzeba przedstawiać nikomu. Natomiast na Międzynarodowej Wysta-
                  wie Prac Artystów Głuchych w Rzymie Wiszniewski otrzymał I nagrodę.
                  Pisał o tym do Karola Sicińskiego, że tak Włosi umieją docenić jego twór-
                  czość. Radość z otrzymanego wyróżnienia zmącił jedynie fakt, iż twórca
                  nie został zaproszony do Rzymu po jego odbiór. W jego imieniu nagrodę
                  z rąk wicesyndyka Rzymu odebrał radca ambasady polskiej w Rzymie.
                  Ostatnią ekspozycją prac Kazimierza Wiszniewskiego, jaka odbyła się za
                  jego życia, była wystawa w salach Muzeum w Sandomierzu na przełomie
                  lat 1959/60. Zostały zaprezentowane obrazy wykonane techniką tempery,
                  drzeworyty oraz ekslibrisy . W latach 60. opublikowano szereg tek gra-
                                          31
                  ficznych Kazimierza Wiszniewskiego. Ukazała się zatem I i IV seria eksli-
                  brisów bibliofilów oraz album nalepek na listy i ekslibrisów zwanych kie-
                  leckimi i radomskimi. Wyszły ponadto serie ekslibrisów Twaalf exlibrissen
                  w Amsterdamie oraz teka zatytułowana po prostu Drzeworyty.


                  Francuski krytyk Clement Morro pisał o Kazimierzu Wiszniewskim, że
                  „w drzeworycie langowym uzyskiwał takie efekty czerni i bieli, które po-  Nalepka Kazimierza Wisz-
                                                                      32
                  zwalają zaliczyć go do pierwszych grafików doby obecnej” . Prace Wisz-  niewskiego, papier, drzewo-
                                                                                        ryt, 1951 r., 4,9 cm × 3,1 cm.
                  niewskiego miały swych zwolenników. Znalazła się wśród nich angiel-   Kolekcja Muzeum Narodowe-
                  ska historyczka sztuki Clare Leighton, która w swej książce poświęconej   go w Lublinie
                  drzeworytowi obok Stanisława Ostoi-Chrostowskiego, Władysława Sko-
                  czylasa, Stefana Mrożewskiego i Edmunda Bartłomiejczyka wymieniała
                  Kazimierza Wiszniewskiego, poświęcając mu kilka interesujących słów,



                  31  Tamże, s. 40.
                  32  Tamże, s. 24.


                                             Twórczość artystyczna jako spuścizna po Kazimierzu Wiszniewskim  69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76