Page 100 - Kazimierz Wiszniewski
P. 100

ANALIZA OBRAZU OLEJNEGO NA PŁÓTNIE
            Wnętrze kaplicy Św. Trójcy na Zamku Lubelskim

               Autor: Kazimierz Wiszniewski
               Płótno, technika olejna, wymiary: 100 cm × 97 cm
               Rok: 1926/1927
               Własność: Muzeum Narodowe w Lublinie



                       Obraz olejny pt. Wnętrze kaplicy Św. Trój-  się znane dziś freski znajdujące się na ścianach
                       cy na Zamku Lubelskim namalowany został   kaplicy. Jak wiadomo z historii lubelskiej ka-
                       przez Kazimierza Wiszniewskiego w latach   plicy, jej dekorację wykonano w technice fre-
                       1926–1927. Praca artysty odznacza się per-  sku. Prawie wszystkie ściany, centralny filar
                       fekcyjnym oddaniem perspektywy i dbałością    i górna część sufitu wypełnione są scenami ha-
                       w odwzorowaniu szczegółów wnętrz archi-  giograficznymi: całopostaciowymi, frontalnie
                       tektonicznych, jak również fresków znajdują-  ujętymi wizerunkami świętych lub narracyjnie
                       cych się w kaplicy Trójcy Świętej na Zamku   potraktowanymi epizodami z ich życia. Pola
                       Lubelskim w Lublinie. Artysta malował ob-  sklepienia wypełniają wizerunki istot niebiań-
                       raz pod wpływem profesorów warszawskiej   skich – aniołów. Polichromię kaplicy uzupeł-
                       szkoły artystycznej. Jest to dzieło niezwykle   nia różnorodna ornamentyka .
                                                                                          1
                       realistyczne, oddające piękno kaplicy z wier-  Źródło światła znajduje się poza obrazem –
                       nym zachowaniem jej układu oraz elemen-  jest to światło naturalne i rozproszone, rzuca-
                       tów w niej występujących. Wnętrza sakralne   jące długie cienie, w głębi znacznie jaśniejsze.
                       charakteryzują się szczegółowo oddanymi   Nie tylko światło, lecz także związane z nim
                       detalami, poprawną zazwyczaj perspektywą    kolory pozwalają na kreowanie kompozycji
                       i kolorystyką, stanowiąc zarazem cenne źró-  i tworzenie nastroju. W głębi kaplicy dostrzec
                       dło ikonograficzne dotyczące wyglądu miejsca.   można otwarty ołtarz główny. Filar stanowi
                       Najważniejszym elementem w kaplicy okazały   obiekt pierwszoplanowy w układzie obrazu,



                       1   Na podstawie danych z publikacji Freski w kaplicy Trójcy Świętej, oprac. Urszula Gulbińska-Konopa, Magdalena Ślifirz
                         w: http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/freski-w-kaplicy-trojcy-swietej/ (data dostępu 8.10.2020 r.)


             98      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105