Page 101 - Kazimierz Wiszniewski
P. 101

a ołtarz jest dopełnieniem całości kompozy-
                  cji. Należy zwrócić uwagę, że zastosowano tu
                  podwójny sposób widzenia z bardzo realistycz-
                  nym uwzględnieniem światła padającego na
                  wnętrze kaplicy. Kompozycja obrazu wskazu-
                  je, że artysta, malując swe dzieło, znajdował
                  się na końcu kaplicy, ponieważ z tego miejsca
                  rozciąga się ogólny widok na filar i sklepienie,
                  na których znajdował się fresk. Najprawdo-
                  podobniej malarz szkicując kaplicę siedział,
                  czego dowodem są górne sklepienia i wnętrza
                  kaplicy namalowane w półmroku. Pozostałe
                  elementy zabudowy wnętrza kaplicy też zo-
                  stały przedstawione w półmroku, ich ogólny
                  kształt jest jedynie zarysowany. Światło pada-
                  jące na górny ołtarz główny wskazuje, że ma-
                  larz szkicował go o innej porze dnia. Istnieje
                  przypuszczenie, iż obraz mógł powstawać nie
                  tylko w kaplicy, ale i w pracowni malarza.
                  Gama barwna jest szeroka, ale z wyraźną do-
                  minacją barw ciepłych – brązów i żółcieni.
                  Kolory są złamane i stonowane przy jedno-
                  czesnym występowaniu kontrastów tempera-
                  turowych – niebieskie freski obok ciemnych
                  – i walorowych; występuje stopniowanie ziele-
                  ni w tle i brązów w partii architektury. Statycz-
                  ne ujęcie wnętrza nadaje scenie powagi i dosto-
                  jeństwa, a duża ilość detali i szczegółowość ich
                  przedstawienia czyni dzieło bogatszym.



                                                        Bliższe spojrzenie na wybrane prace Wiszniewskiego  99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106