Page 101 - Kazimierz Wiszniewski
P. 101
a ołtarz jest dopełnieniem całości kompozy-
cji. Należy zwrócić uwagę, że zastosowano tu
podwójny sposób widzenia z bardzo realistycz-
nym uwzględnieniem światła padającego na
wnętrze kaplicy. Kompozycja obrazu wskazu-
je, że artysta, malując swe dzieło, znajdował
się na końcu kaplicy, ponieważ z tego miejsca
rozciąga się ogólny widok na filar i sklepienie,
na których znajdował się fresk. Najprawdo-
podobniej malarz szkicując kaplicę siedział,
czego dowodem są górne sklepienia i wnętrza
kaplicy namalowane w półmroku. Pozostałe
elementy zabudowy wnętrza kaplicy też zo-
stały przedstawione w półmroku, ich ogólny
kształt jest jedynie zarysowany. Światło pada-
jące na górny ołtarz główny wskazuje, że ma-
larz szkicował go o innej porze dnia. Istnieje
przypuszczenie, iż obraz mógł powstawać nie
tylko w kaplicy, ale i w pracowni malarza.
Gama barwna jest szeroka, ale z wyraźną do-
minacją barw ciepłych – brązów i żółcieni.
Kolory są złamane i stonowane przy jedno-
czesnym występowaniu kontrastów tempera-
turowych – niebieskie freski obok ciemnych
– i walorowych; występuje stopniowanie ziele-
ni w tle i brązów w partii architektury. Statycz-
ne ujęcie wnętrza nadaje scenie powagi i dosto-
jeństwa, a duża ilość detali i szczegółowość ich
przedstawienia czyni dzieło bogatszym.
Bliższe spojrzenie na wybrane prace Wiszniewskiego 99