Page 98 - Kazimierz Wiszniewski
P. 98

ANALIZA DRZEWORYTU
            Wawel. Kurza Stopka

               Autor: Kazimierz Wiszniewski
               Drzeworyt/papier, 8,5 cm × 5,5 cm
               Odbity ręcznie 1953 r.
               Opisany, sygnowany ołówkiem pod kompozycją: KWiszniewski
               Własność: Kolekcja prywatna



                       Kazimierz Wiszniewski wielokrotnie wra-  pracach drobne czarne linie i rozjaśniał ciem-
                       cał do swoich ulubionych motywów. Wśród   ne tło białymi cętkami. Światło dochodzące
                       przedstawień architektury były to drzeworyty   z lewej strony stwarza wrażenie małej dziury
                       z widokami Kazimierza, Warszawy czy Kra-  w bramie. Środek drzeworytu przedstawia
                       kowa. Drzeworyty z Krakowa charakteryzują   fragment Wawelu, gdzie znajdują się wszystkie
                       się podkreślonymi szczegółami architektury,    wymienione wyżej obiekty architektoniczne.
                       a kreska artysty jest bardzo zróżnicowana.   W kompozycji dominantą są ciemne kreski.
                       Drzeworyt Wawel. Kurza Stopka został odbity   Bryły są plastyczne, a perspektywa rozwinięta.
                       na cienkim papierze czerpanym w roku 1953   Modelunek brył i płaszczyzn artysta osiągnął
                       i jest sygnowany ołówkiem w prawym dol-  przy pomocy szrafowania – metody stopnio-
                       nym rogu „K. Wiszniewski”, a w rogu lewym   wania szarości za pomocą cienkich, równole-
                       dolnym znajdują się grawerowane inicjały   głych lub krzyżujących się kresek. Szrafowa-
                       „KW”. Kompozycja składa się z następują-  nie to metoda zastępcza stosowana w wielu
                       cych obiektów: brama, mur, wzgórze, Wieża   technikach graficznych uniemożliwiających
                       Duńska zwanej inaczej Kurzą Stopką i rene-  posługiwanie się półtonami. Kreski mogą być
                       sansowa altana. Kurza Stopka to jedna z czte-  ciągłe, przerywane lub nawet składające się
                       rech wież mieszkalnych Zamku Królewskiego   z rzędów kropek, mogą mieć stałą lub różną gę-
                       na Wawelu, znajdująca się przy wschodnim   stość. Szrafowanie może być też stosowane do
                       skrzydle rezydencji. Artysta stosował w swoich   cieniowania lub ukazania trójwymiarowości






             96      Kazimierz Wiszniewski i jego artystyczna wędrówka po Polsce
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103